Monday, February 17, 2014

Dunia penuh kepentingan diri sendiri-samb

kami sampai di Ipoh agak lewat malam kerana urusan mengeluarkan wang seperti yang diminta oleh Kerabat tersebut, sebaik sampai kami tidak terus ke pejabatnya memandangkan pejabatnya telah pun tutup sebaliknya kami hanya duduk minum di kedai mamak di belakang pejabatnya. 

Sebelum itu aku dan rakan berulang kali memesan kepada rakan kongsi ku yang baik dengan kerabat itu untuk mengambil resit dan menandatangani perjanjian dengan kerabat tersebut. setelah peringatan diberikan maka wang pun diberikan kepada rakan kongsi ku itu untuk diserahkan kepada kerabat tersebut. 

setelah semua duduk minum rakan kongsi ku di panggil oleh kerabat tersebut untuk berbincang berdua dan membuat penyerahan wang di dalam kereta kerabat tersebut yang diparkir hanya dibelakang tempat kami duduk diluar kedai mamak tersebut. hanya mereka berdua sahaja yang pergi, kami semua tidak turut serta.

setelah selesai sesi penyerahan maka rakan kongsi ku dan kerabat tersebut kembali ke meja dan duduk minum dan makan ringan. katanya dia ingin menunggu seorang lawyer dan pegawai pknp. sambil memberi isyarat kerabat tersebut mengsarahkan kami agar tidak membincangkan perkara pembelian tapak tersebut dihadapan lawyer dan pegawai PKNP tersebut. entah kenapa aku tidak faham tujuannya ketika itu, namun kini aku faham bahawa beliau takut rahsia kejahatannya mengambil wang daripada pihak ketiga menjual site tersebut terbongkar. 

setelah selesai aku kembali ke KL pada malam itu juga dan kami bersedia untuk menjalankan kerja-kerja sepatutnya memulakan operasi, kami merancang dan membahagikan tugas masing-masing.

masa berlalu begitu cepat, sedar tidak sedar sudah lebih 5 bulan berlalu permit dan docket masih belum diperolehi. sementara tempoh itu aku dan hassan, rakan kongsi ku yang setia berada di Tapah dan Ipoh menguruskan segala kehendak kerenah birokrasi termasuklah Jabatan Geosains bagi mendapatkan laporan makmal, laporan makmal itu sangat penting kerana jika pasir dari kawasan tersebut mempunyai kandungan silika melebihi 95 % maka ia akan dikategorikan sebagai silika dan permohonan hendaklah berdasarkan permit melombong di PTG Ipoh, itu tidak mengapa, yang lebih menakutkan adalah docket akan menjadi lebih daripada RM3 satu tan untuk pasir kepada RM7.50 untuk satu tan silika. 

Maka hampir setiap hari aku dan hassan berulang alik ke Geosains, kadang-kadang sehingga 2 kali sehari bagi memaksa laporan Geosains dikeluarkan awal. Wan, rakan kongsi ku yang baik dengan kerabat itu berada di KL dan sekali sekala turun ke Ipoh namun terus bertemu dengan Kerabat itu, entah apa kerja lain yang mereka lakukan aku tidak peduli. akhirnya setelah hampir 2 minggu laporan terebut siap, itu pun setelah diberitahu oleh salah seorang pegawai di dalam Geosains. aku dan hassan bergegas ke Geosains dengan gembiranya. sebaik sampai seperti biasa kami perlu mendaftar diri di pondok pengawal. kami lihat di dalam buku daftar pelawat ada nama wan dan no keretanya. ah, kenapa dia tidak memberitahu kami yang dia akan turun. tidak mengapalah. aku pun menalifon wan dan dia beritahu dia sedang berada di dalam bilik pengarah. baiklah, fikirku tidak perlu lagi kami beramai-ramai ke bilik pengarah, akan nampak tidak professional. aku dan hassan memutuskan hanya menunggu di kantin bersama anak saudara wan dan seorang pegawai geosains. kami menunngu wan di situ sambil melayan pegawai geosains tersebut dan seorang lagi pegawai baru. tidak lama kemudian, wan pun turun bersama dengan laporan goesains yang ditunggu-tunggu, alhamdulillah syukur kepada Allah laporannya memutuskan kandungan silika hanya 91.1%.

dengan laporan tersebut kami terus ke tapah menyerahkan laporan kepada DO Tapah. sebaik menyerahkan laporan geosains, ujian Allah timbul lagi. kali ini kami dimaklumkan bahawa PTD Tapah sudah sedari awal tidak mengizinkan permit dikeluarkan atas ‘enterprise’ tetapi kepada sekurang-kurangnya kepada syarikat sendirian berhad. ini bermakna syarikat kerabat enterprise tersebut perlu dinaiktaraf kepada sendirian berhad.


maka disinilah bermulanya pengkhianatan maha dasyat manusia-manusia bertuhankan duit ini….bersambung

No comments:

Post a Comment