Tuesday, February 18, 2014

Dunia Penuh Kepentingan Diri Sendiri-samb ke 2

Sabaik keluar daripada pejabat DO Tapah, saya terus menngingatkan wan untuk segera menaiktaraf enterprise tersebut kepada syarikat sendirian berhad. Perkara ini juga pelik kerana menurut seoarng pegawai di dalam PTD perkara ini sudah lama dimakumkan kepada pihak PKNP tentang ketidaklulusan pemberian kepada syarikat berstatus Enterprise. Namun menurutnya pihak PKNP tidak mengambil sebarang tindakan, saya fikir perkara ini adalah kerana ‘dealing’ dalaman pihak kerabat itu atau yang kami panggil pak ungku.

wan berjanji akan mendaftar segera sebuah sendirian berhad dan saya telah maklumkan kepada wan jangan gunakan nama lain tetapi nama yang sama juga supaya fail tidak perlu dibuka semula dan jika ini berlaku maka segala proses akan menjadi sia-sia. dalam masa yang sama PTD juga memerlukan surat daripada PKNP yang mengakui entiti baru tersebut dan menerimanya seolah-olah syarikat enterprise yang sama. 

wan berjaya mendaftarkan syarikat tersebut dalam tempoh 3 hari dengan kos sendiri, kami tidak dimaklumkan tentang sumbernya. tetapi bagi saya sepatutnya kos untuk menaiktaraf syarikat adalah di bawah tanggungjawab pak ungku bukannya kami oleh kerana kami hanyalah sebagai operator. dalam masa yang sama pak ungku memaklumkan kepada kami bahawa CEO PKNP berada di singapura dan akan balik dalam tempoh sehari dua. setelah mendapat dokumentasi daripada wan berkenaan dengan syarikat baru tersebut maka saya dan hassan segera ke PTD untuk menyerahsimpan rekod, tetapi pada masa itu surat PKNP masih belum diperolehi maka pegawai PTD meminta kami menyerahkan kesemua dokumen sekaligus. kecewa dengan ketidakterimaan PTD tersebut saya sekali lagi mendesak wan untuk mendapatkan surat PKNP tersebut dan pada masa itu sepatutnya CEO PKNP sudah pun balik daripada singapura. kononnya hanya CEO PKNP sahaja yang boleh menandatangani surat tersebut.

CEO yang kononnya sepupu atau sangat baik dengan pak ungku tidaklah sedemikian adanya. dari 3 hari telah membawa kepada 3 minggu dan surat mudah sekeping masih gagal diberikan oleh pak ungku kepada kami dan wan pula memberi pelbagai alasan dei alasan. saya sendiri kerap berkomunikasi dengan pekerja-pekerja pak ungku namun jawapan hanya sama iaitu biarlah pak ungku ‘deal’ sendiri dengan CEO lebih cepat daripada masuk seperti biasa ke pegawai bawahan PKNP. setelah hampir 4 minggu saya mula hilang sabar dan terus ke pejabat pak ungku, beliau tidak ada atau tidak mahu berjumpa bersembunyi di dalam bilik. ah pedulikan dia dulu, yang penting saya dapat surat daripada PNKP tersebut. di takdirkan tuhan ada seorang pekerja di pejabat pak ungku yang mungkin jujur atau lurus tidak pandai menipu terpinga-pinga apabila saya bertanyakan tentang surat PKNP tersebut. dia terus membawa keluar fail projek dan mencari-cari samaada ada atau tidak surat daripada syarikat pak ungku kepada PKNP memaklumkan status dan meminta surat peniktirafan PKNP. alangkah terkejutnya saya apabila mendapati surat daripada syarikat pak ungku sendiri pun masih belum dihantar bagaimana mungkin PKNP tahu status dan apa keperluan kami. dengan sinis dan marah saya menawarkan diri menaip surat bagi pihak syarikat pak ungku. setelah siap saya emelkan kepadanya. namun apabila pekerja seniornya sampai beliau tidak menggunakan deraf teresbut dan menulis semual keseluruhannya. itu bukan menjadi hal bagi saya yang penting surat telah dibuat. baiklah selesai satu perkara pada hari itu dan saya balik ke rumah untuk menunggu. 

esoknya saya bertanya sama ada surat semalam sudah di hantar ke PKNP atau belum, mereka menjawab masih belum atas alasan pak ungku akan menyerahkan sendiri surat tersebut kepada CEO PKNP. wah mereka sememangnya mencari-cari alasan melewatkan-lewatkan perkara in.

hari berikutnya jawapan yang sama juga diberikan. kali ini saya dalam cubaan bersabar menawarkan diri untuk membantu diperingkat PKNP dan berjumpa CEO. PKNP bagi ku bukannya asing sangat saya sudah lama dan kenal sepak terajang mereka. dengan nada sinis pengurus pak ungku menjawab, ‘kalau you boleh cakap dengan dato CEO, silakan’. budak mentah ini masih belum mengenal orang, saya biarkan sahaja, namun saya nasihatkan dia bahawa manusia semuanya sama, dato ceo bukannya dewa kayangan pun dan saya yakin kalau kita berbincang secara baik-baik dato ceo akan faham permasalahan kita.

hari demi hari perkara sama juga tidak ada sebarang tindakan..hanya untuk mendapatkan surat sekeping kini sudah memakan masa lebih 4 minggu, wan pun sudah semakin tidak menjawab telefon dan sms. segala aktiviti projek tidak disampaikan kepada kami. kami dibiarkan begitu sahaja tanpa sebarang maklumat. 


akhirnya kesabaran ku hilang. saya terus ke PKNP dan namun kesemua mereka sibuk (seperti biasa pekerja kerajaan). saya sempat mendaptkan maklumat PA dato dan menghubungi beliau. beliau mencadangkan saya menulis emel kepada dato permintaan untuk berjumpa dan tujuan untuk berjumpa. saya tanpa membuang masa terus menulis emel panjang lebar dan memohon untuk suatu temujanji…..bersambung

No comments:

Post a Comment