Saturday, March 8, 2014

Mencari Kesempurnaan



Jauh dari sudut hatiku, aku hanya mahukan kehidupan yang ringkas dan sempurna. Aku mahukan kehidupan yang tidak terkejar-kejar dengan kesibukkan dunia, kehidupan bak kata adik ku ‘sebelum pukul 6 petang sudah boleh balik ke rumah bersama dengan keluarga’. Keluarga? ah itulah yang menjadi persoalannya sekarang, adakah aku mempunyai keluarga yang bahagia?

Kebahagian itu adalah sangat subjektif dan berbeza-beza mengikut penilaian masing-masing. Ada orang bahagia hanya ada wang, ada pula bahagia walaupun serba kekurangan, dan begitulah seterusnya. Tidak perlu aku menulis panjang, pembaca sendiri sudah boleh memahami maksudku.

Apa pula yang penting bagi seorang lelaki? Apatah lagi apabila lelaki itu sudah bergelar suami dan bapa, apa pula yang penting baginya? Persoalan demi persoalan bermain-main di dalam fikiranku. Aku masih mencari-cari jawapan hidup ini. Aku masih mencari-cari kesempurnaan. Puas aku mencuba pelbagai cara dan gaya, namun masih belum nampak hasilnya. Kesempurnaan itu masih terlalu jauh. Bersabar? sampai bila? Hanya Allah sebaik Perancang, kita hanya mencuba dan melakonkan kehendak takdirNya.

Isteri dan anak-anak itu segalanya? Mungkin ya, mungkin juga tidak. Bergantung. Ada wang maka kita akan menjadi perlu dan penting? Mungking ada benarnya, mungkin tidak. Juga bergantung. Perkahwinan hanya untuk menghalalkan seks? ya tetapi bukan itu sepatutnya. JIka tidak untuk apa? Zuriat? Ya untuk zuriat, tapi apa guna zuriat jika asas hubungan suami isteri belum lagi kukuh, hasilnya anak-anak yang tidak berdisiplin dan tidak sempurnya juga. Ah! Jadi apa sebenarnya yang aku cari?!

Aku fikir bukan aku seorang yang menyoal tentang ini, banyak lagi manusia diluar sana seperti aku bertanya dan mencari-cari perkara yang sama. Kesempurnaan di dalam kehidupannya. Sudahkah mereka menemui kesempurnaan yang mereka cari? 

Malam ini aku keluar dari rumah mencari ketenangan sambil menulis. Duduk di rumah tidak memberiku ketenangan, ada kalanya seperti kera sumbang, ada kalanya rasa seperti sampah tidak berguna, ada kalanya hanya penting ketika wang diperlukan, ada kalanya hanya penting ketika memuaskan nafsu seks si dia. Itu kah kehidupan yang aku cari? Itukah maksud berkeluarga, tentu tidak tapi apa sebenarnya? Makan berteman? Tidur berteman? Kawan berbual?  Kawan berkongsi masalah? Kawan berkongsi kegembiraan? Tidak, aku tidak mendapatkan semua itu sekarang. Jadi apa yang aku perolehi dari perkahwinan ini? Apa? Apa? Aku tidak ada jawapannya, biarkan masa menjawap bagi pihak ku. Kerana masa tidak pernah menipu, yang benar akan ditunjukkan dan yang salah akan dipamerkan sepuas-puasnya. Aku amat percaya tentang itu atas pengalaman ku sendiri. Ya memang benar-benar berlaku. Musuhku hanya sabar, sama ada aku bersabar menanti jawapan yang bakal diberikan oleh masa atau tidak.

Sedikit itu sebenarnya banyak. Pernahkah kamu mendengar tentang itu? Ya itu amat benar, sememangnya sedikit itu sememangnya adalah banyak dan kadangkala segalanya. Aku berikan contoh, jika perkara kecil berulang-ulangkali disuruh atau diminta masih tidak juga dilaksanakan maka akhirnya akan menjadi besar. Jika perkara sekecil di dalam hubungan suami isteri tidak diambil berat lambat laun ia akan menjadi besar. Suami sebenarnya lebih sensitif dengan perkara-perkara kecil yang dilakukan oleh isterinya yang tidak berkenan dihati suami. Kerana sekilas perbuatan isteri sudah pasti memberi kesan kepada suami kerana suami sebenarnya memiliki isterinya dan sebagai wali isterinya, dia memahami luar dalam isterinya hatta setitik tanda pun di badan isterinya di dalam pengetahuan suaminya, apatahlagi perbuatan, perkataan dan diam isterinya. Bolehkah orang lain mengetahuinya selain suami sendiri? Sehinggakan ibu bapa si isteri tidak mempunyai pengetahuan seluas suami terhadap isterinya sendiri. Maka benarlah sabda Rasulullah Suami adalah lebih berhak ke atas isterinya dan ibulah lebih berhak ke atas suami itu. Kepincangan yang berlaku sekarang adalah isteri tidak mengutamakan hak suami tetapi melebihkan hak ibubapanya, maka jika hak suami tidak dipenuhi tidak mustahil hak ibubapa itu diabaikan juga oleh suami. Maka rosaklah struktir keluarga yang dituntut oleh Islam. Apakah solusinya? Perlukah suami meneruskan tanggungjawabnya terhadap ibubapa si isteri? Ya sudah tentu walaupun si isteri meletakkan suami sebagai sampah tidak berguna atau no 2 selepas ibubapanya. Demi Allah, hutang si isteri biarlah dia menjawabnya sendiri di hadapan Allah dan si suami tidak perlu mengikut berhutang seperti isterinya yang nusyuz.

Ya betul nafsu akan berkata jangan. Ya Islam sendiri ada memberi hukuman kepada isteri yang nusyuz iaitu tidak layak kepada nafkah. Bukan perlu kita menafikan hukuman Allah, bukankah hukuman Allah itu terbaik? Namun sabar itu juga penting dan dituntut. 

Isteri yang tidak mampu memberi ketenangan kepada suaminya, tidak mampu mengejukkan mata suaminya ketika memandang isterinya bukanlah isteri yang baik, simpanlah dia secara sabar atau lepaskanlah dia dengan ikhsan. 

Carilah isteri baru yang lebih kuat agamanya itu demi Allah lebih penting dari segalanya. Sangat benar kata-kata Rasulullah. Ada suatu kisah Abdullah Bin Omar, anak syaidina Omar sahabat Rasulullah yang baru berkahwin dengan seorang wanita cantik lagi baik akhlaknya sempurna imannya sebagai wanita solehah. Perkahwinannya bahagia, namun masih ada sesuatu yang tidak digemari oleh Saidina Omar, Abdullah sudah semakin kurang bersama di dalam majlis-majlis ilmu rasulullah. Itu tidak baik, walaupun sesempurna mana isteri Abdullah. Maka dipanggilnya Abdullah mengadap Omar, di hadapan Abdullah, Omar yang terkenal dengan ketegasannya memerintahkan Abdullah menceraikan isterinya. Ingat tadi hak ibubapa ke atas suami? Maka gusarlah Abdullah, termenung dia memikirkan perintah ayahnya. Beliau runsing dan tidak segera menceraikan isteri yang baik itu. Akhirnya, Abdullah fikir elok diadukan perkara ini kepada Rasulullah, maka dengan segera Abdullah berjumpa Rasulullah dan mengadukan perkara ini. Rasulullah dengan tenang bertanya benarkah Omar memerintahkan kamu menceraikan isterimu? Kenapa begitu? Abdullah yang taat menceritakan segalanya kepada Rasulullah, maka Rasulullah menjawab jika itulah sebabnya, jika isteri kamu yang baik sekalipun menyebabkan kamu alpa kepada agama kamu, maka penuhi tuntutan dan perintah ayahmu. Dengan sedih namun ketaatan yang tidak berbelah bahagi kepada perintah Rasulullah, Abdullah menceraikan isterinya.

Bersedihlah Abdullah setelah menceraikan isterinya, sekian lama keadaannya sedemikian sehingga Omar perasan akan keadaan anaknya. Maka sekali lagi anaknya dipanggil mengadapnya, kali ini Omar memberi syarat kepada Abdullah bahawa dia boleh berkahwin semula dengan wanita itu dengan syarat jangan sesekali meninggalkan tuntutan agama, majlis-majlis ilmu dan semua. Setelah Abdulllah memberi persetujuan dan berjanji maka berkahwinlah semula Abdullah dengan wanita solehah itu.

Pengajaran di dalam kisah ini adalah, wanita yang perlu dikahwini adalah wanita solehah yang sabar dengan perintah agamanya. Bayangkan jika wanita tadi bukan wanita solehah sudah tentu dia akan menghasut Abdullah mengingkari perintah Omar dan Rasulullah. Aku yakin wanita dan para isteri sekarang akan melakukan hasutan syaitan itu. Nerakalah bagi isteri seperti itu.

Pengajaran kedua, lihatlah walaupun betapa solehnya isteri Abdullah namun kepentingan agama sentiasa tidak dapat diletakkan di bawah hak isteri. Hak bapa ke atas suami masih tertertinggi daripada hak isteri. Lihat bagaimana Islam meletakkan hak di tempatnya. Isteri di bawah suami, suami di bawah ibu (ibubapanya) dan Ibubapa (bahkan semua umat manusia) dibawah perintah Allah dan RasulNya. Jika hieraki ini tidak dituruti dengan baik maka hancurlah struktur keluarga itu. Jangan pula kita fikir suami akan menjadi ego dan berkuasa melakukan apa sahaja semahunya ke atas isteri kerana suami juga tertakluk kepada ibubapanya dan ibubapa pula tidak boleh sewenang-wenangnya memerintah suami kerana tertakluk kepada agamanya.

Jika isteri gagal mematuhi suaminya maka layakkah suami memberi hak isterinya? tentu sekali tidak. Jika suami gagal mematuhi ibubapanya atau ibubapa mertuanya maka layakkah agama melindungi suami itu? Tentu sekali tidak.

Apabila nikah dilafazkan maka si bapa kepada isteri telah menyerahkan anaknya kepada suami dan keluarga suami, si isteri telah memasukki keluarga suaminya atas sebab perkahwinan itu. Bukannya suami masuk ke dalam keluarga isterinya. itu songsang, amat songsang. membawa kehancuran akhirnya.

Akhirnya dunia ini sudah terlalu tua untuk kembali teratur seperti sepatutnya, makhluk bernama manusia yang mengaku Allah itu Pencipta mereka pula sebenarnya telah lupa dan kufur dengan tuhan mereka. Kehancuran sudah tidak dapat dielakkan lagi. Sistem nilai individu, keluarga dan masyarakt sudah hancur tanpa kita sedari, zaman ini bakal berakhir dan beralih ke zaman yang lebih bercahaya seperti janji Rasulullah. Tapi sebelum itu segala munafiq dan fasiq akan dihancurkan terlebih dahulu…WaAllahu a’lam.




No comments:

Post a Comment