Monday, March 17, 2014

Nazarku..

3 tahun lebih selepas perkahwinan keduaku, isteriku sudah mula berhajat menimang cahaya mata selepas beberapa tahun perkahwinan kami. Naluri seorang perempuan dan isteri tidak dapat dinafikan lambat laun keinginan untuk menimang cahaya mata semakin membuak-buak. Maka bermulah episod bercakap-cakap soal anak dan keibubapaan. Bermulalah sembang-sembang tentang sunyi tanpa anak dan sebagainya. Jangan salah faham, semuanya adalah biasa dan asam garam rumahtangga. Semua itu adalah kemanisan berumahtangga. Ya aku akui tanpa cahaya mata sebuah perkahwinan akan menjadi suram. Malahan matlamat asas sebuah perkahwinan adalah untuk meneruskan kelangsungan keturunan.

Setelah mencuba dan mencuba namun masih belum ada tanda-tanda isteriku mengandung, kami masih bersabar. Tidak pula kami sampai membuat pemeriksaan kesihatan atau sebagainya. Bagiku, urusan mencipta makhluk (anak) adalah urusan Sang Pecipta kita ini hanya makhluk. Itulah yang aku sentiasa pujuk isteriku.

Dalam pada itu, aku masih terlalu sibuk dengan urusan kerjaku dan tambahan pula aku bergiat aktivif dalam sebuah persatuan. Bukan hanya ahli biasa malahan akulah yang menubuhkan persatuan tersebut. Boleh dibayankan kesibukkan diriku pada masa itu. Isteriku pula tidak bekerja dan oleh kerana itu dia kesunyian dan membantuku di pejabat. Ada masa, dia juga bersama-samaku aktif bergaul dengan ahli-ahli persatuan.

Ah bercakap tentang persatuan, ianya amat manis, pengalaman yang indah, kenalan yang ramai sehingga keseluruh pelusuk Malaysia malahan negara jiran. Isteruku juga bergaul dengan mereka dengan baik sekali sehingga dia mempuyai kawan rapat seorang  isteri pemimpin utama persatuan aku itu. Aku biarkan sahaja malahan bergembira kerana dia mempunyai kawan. Aku tahu dia tidak banyak kawan tentunya dia akan cepat sunyi dek kerana kesibukan kerjaku dan aktiviti persatuanku.

Berbalik kepada cerita anak tadi, setelah berbulan-bulan naluri ibu bermain-main dibenak isteriku, tanda-tanda masih belum ada. Masih ada ketentuan ilahi. Rupa-rupanya dibelakangku, isteriku telah bercakap-cakap dengan kawannya di dalam persatuan tadi, maka perbagailah nasihat diberikan. Salah satu nasihat yang aku tertarik ialah kawannya memberikan sebuah buku yang mana di dalamnya terkandung ayat-ayat, doa-doa dan zikir-zikir bagi mendapatkan cahaya mata. Maka beramallah isteriku dengan ayat-ayat dan zikir-zikir itu, entah berapa lama aku sendiri tidak pasti. Mungkin sebab terlalu inginkan anak, dia tidak berhenti berusaha. 

Aku masih dengan kesibukkanku, bukan tidak mahu bersama-samanya dalam berusaha tetapi aku tidak dapat terlalu menunjukkan keinginanku takut nanti dia akan lebih sedih dan tidak tenteram. Seperti biasa ada masa lapang aku suka membaca alquran dengan tafsirnya. Aku berniat untuk menghabiskan tafsir alquran sebeludm aku mati. Sekurang-kurangnya sebelum aku mati sekali seumur hidup ku aku tahu apa sebenarnya isi alquran bukan hanya sekadar khatam ‘membaca’ alquran.

Dalam aku membaca itu, sampailah aku kepada surah Ali Imran. Surah yang indah dan penuh cerita tauladan. Surah yang menceritakan tentang manusia agung terkenal seluruh alam di langit dan bumi iaitu Nabi Isa A.S. 

Namun apa yang menarik perhatianku adalah berkenaan dengan Nabi Zakaria yang berdoa kepada Allah untuk mendapatkan zuriat, setelah sekian lama berdoa lalu Allah menyutuskan malaikat bertemu dengannya untuk menyampaikan berita gembira berkenaan dengan doanya yang telah dimakbulkan Allah, iaitu zuriat. 

Dalam keadaan gembira namun masuh terpinga-pinga dengan pemberian Allah itu, nabi yang soleh telah bertanya kepada malaikat, bagaimana mungkin aku ini mempunyai zuriat lagi, aku ini telah tua dan uzur dan isteriku pula mandul. Lalu malaikat menjawab kekuasaan Allah itu tidak dibatasi dengan hal sedemikian. Nabi terus bertanya berikanlah aku petunjuk jika sedemikian, maka malaikat menjawab, kamu tidak akan bisa berkata-kata selama 3 hari berturut-turut dan kamu hanya mampu menggunakan bahasa isyarat. Dan ketika itu maka berzikirlah kamu kepada Allah di waktu pagi dan petang. Kemudian atas kehendak Azza Wa Jalla maka mengandunglah isterinya dan lahirlah zuriat mereka.

Berbalik kepada kisah ku, setelah aku membaca surah ini, aku sendiri merasa lapang dada. Ini adalah kerana aku ini tidaklah tua, isteriku pula tidaklah mandul, keadaan kami jauh lebih baik daripada keadaan nabi Allah tersebut. Namun jika Allah mengkehendakkan sesuatu maka Ia berkuasa menjadikannya “kun fa ya kun’. Jadi aku hanya bersyukur kepada Allah dan menunggu nikmatnya sampai.

Dalam masa yang sama aku tidak tahu dan tidak sedar sama ada isteri ku mengamalkan zikir-zikir yang dibacanya melalui buku tersebut, mungkin dia mengamalkannya diwaktu pagi dan petang atau sebaliknya. Aku tidak pasti. Yang pasti dia ada mengamalkan zikir-zikir tertentu seperti yang diberitahunya kepadaku. Aku biarkan sahaja dan teringat kembali tentang cerita dan tanda-tanda yang diberikan Allah kepada Nabi Allah tadi sambil berfikir, apakah zikir yang disuruh malaikat tersebut?

Masa berlalu dan akhirnya aku dikhabarkan oleh isteriku yang dia sudah lewat datangnya bulan, kami segera ke klinik untuk membuat pemeriksaan dan alhamdulillah, isteri ku mengandung. Sebaik aku menerima perkhabaran ini aku kembali teringatkan surah Ali Imran tadi yang mana ibu kepada Siti Maryam berhasrat dan berkehendakkan anak lelaki namun yang lahir adalah Siti Maryam, dan Allah telah memuliakan Siti Maryam dan mensucikannya. Dalam pada masa ibu Siti Maryam itu mengandung, beliau telah bernazar kepada Allah untuk anak yang bakal dilahirkan menjadi pengkhidmat agama (nazar tu, ma fi bathni, muharraman).

Oleh kerana keajaiban ini berlaku kepada ku dengan rezeki Allah mengurniakan aku seorang anak lelaki, maka aku bernazar kepada Allah agar anak ku ini menjadi pengkhidmat agama kelak dan biarlah dia hidup dan mati kelak memperjuangkan agamanya. 


Itulah nazarku…semoga anak ini Aatif Azim menjadi salah seorang pejuang agama yang agung dan mati di jalan Allah. InsyaAllah!

No comments:

Post a Comment